Ulrich Rückriem
Op de Grote Speelweide, tussen de bomen, staat Stèle van minimalistische kunstenaar Ulrich Rückriem. Op een splitsing tussen twee paden staat Scheibe. Op het eerste oog lijken het twee gewone stenen sculpturen. Maar als je goed kijkt, zie je dat de blokken aan elkaar ‘genaaid’ zijn.
Normaliter nemen beeldhouwers een groot stuk marmer of graniet en snijden, hakken en beitelen ze de blokken steen weg die ze niet nodig hebben. Vervolgens wordt alles gladgestreken tot een mooi beeld. Rückriem gaat met dit proces aan de haal. Hij splijt de grote stukken steen, maar gooit de overige blokken niet weg. Hij voegt alle stukken weer samen. In Scheibe en Stèle zie je de boorgaten nog zitten.
Het reliëf van de steen is precies zoals die uit de groeve is gehakt. Ook het proces van gladstrijken en afwerken van beeldhouwers volgt Ruckriem niet. De kunstenaar laat de natuurlijke steen zien, vóór het beeld figuratief wordt.
Ruckriem neemt het blok uit de natuur, om het vervolgens zichzelf te laten zijn en weer terug te plaatsen in de natuur. Een kleine bewerking, namelijk het splitsingsproces laten zien, is hier juist de manier om de menselijke interventie in de natuur zichtbaar te maken. Als een kunstenaar een natuurstenen blok bewerkt tot bijvoorbeeld een mensfiguur, valt het materiaal minder op, en realiseer je je misschien niet meteen dat er een gigantisch blok steen uit de aarde voor is weggehakt.
De twee beelden zijn aangekocht voor het beeldenbos, dat in de jaren 90 hier gevormd moest worden. Het is bij deze twee beelden gebleven, de andere beelden zijn er nooit gekomen. De kunstenaar heeft zelf de locaties voor de werken uitgekozen om zijn stenen weer terug te geven aan het land.