Het symposium Het Gedeeld Domein op vrijdag 20 september geeft een podium aan vernieuwende ideeën en innovatieve (kunst)projecten. We nodigen professionals uit de culturele en creatieve industrie en beleidsmakers uit om mee te denken en te praten over de wijze waarop we de openbare ruimte gelijker kunnen delen.
Op vrijdag 20 september organiseren Public Art Amsterdam en het Stadscuratorium een symposium bij FramerFramed in Amsterdam Oost. Drie sprekers delen hun visie te delen op de openbare ruimte als plek voor diverse gebruikers. Daarna gaan deelnemers in breakouts aan de slag met inspirerende voorbeelden.
Meld je gratis aan via deze link.
Reza Afisina, een new media kunstenaar uit Depok, West-Java, verwerkt performancekunst in zijn creatieve uitingen. Hij maakt deel uit van het collectief ruangrupa, waarmee hij optrad als artistiek leider van documenta fifteen 2022 in Kassel.
ruangrupa is een collectief dat in 2000 werd opgericht en gevestigd is in Jakarta, Indonesië. Als non-profitorganisatie bevordert ruangrupa artistieke ideeën binnen stedelijke en culturele contexten door de betrokkenheid van kunstenaars en andere disciplines zoals sociale wetenschappen, politiek, technologie of de media om zo kritische reflecties en perspectieven te openen op hedendaagse stedelijke problemen in Indonesië.
De manier van werken van het collectief is gebaseerd op een alternatief, gemeenschapsgericht model van duurzaamheid in ecologische, sociale en economische termen, waarbij middelen, ideeën of kennis worden gedeeld, evenals sociale participatie. De notie van duurzaamheid is ook uitgebreid aanwezig in de manifestaties van het collectief.
Najah is econoom en grootstedelijk strateeg voor creatieve en inclusieve steden. Ze ontwikkelt strategieën, concepten en innovatieve projecten gericht op het uitdagen van het huidige economische paradigma en de manier waarop we ons onze toekomst voorstellen - van het initiëren van culturele projecten en het organiseren van community-initiatieven tot het ontwikkelen van strategisch beleid.
Aouaki benadert de stad als een levend ecosysteem, de software van de stad zoals zij het beschrijft.
“Creating an economy of wellbeing for inclusive cities and thriving communities.”
Wouter Pocornie is architect en stedenbouwkundige uit Amsterdam. Tijdens zijn studie richtte hij zich voornamelijk op bottom-up strategieën in de stedenbouw en op ontwerpbenaderingen, beïnvloed door semiotiek, in de architectuur. Als professional werkte Wouter voor kleine en grote commerciële praktijken en voor de gemeente Amsterdam. Momenteel wijdt hij het grootste deel van zijn werk aan grassroots organizing en het opbouwen van een lokale beweging met multidisciplinaire creatieven in het zuidoostelijke deel van de stad. Als onderzoeker, ondernemer en ontwerper geeft hij de voorkeur aan een contextuele benadering ondersteund door kritische studies en integrale ontwerpstrategieën met een sterk gevoel voor visuele talen.
Met Klaas Kuitenbrouwer (Zoönomisch Instituut) en Alice Smits (Zone2Source)
Zone2Source trekt samen met het Zoönomisch Instituut en de Gemeente Amsterdam op om van het Amstelpark een proeftuin voor het experimenteren met regeneratieve politiek voor een stad met miljarden -menselijke en anders dan menselijke- inwoners te maken.
In deze breakout room onderzoeken we wat de mogelijkheden zijn voor een proeftuin in de stad waarin bestuurders, ambtenaren en burgers gezamenlijk experimenteren om te bouwen aan een radicaal inclusieve samenleving. Wat betekent dat in de praktijk als niet de mens maar leven de centrale waarde wordt van onze instituties? En wat is de rol van kunst en artistiek onderzoek als onderdeel van maatschappelijke transities naar een rechtvaardigere samenleving van mens en natuur?
Sinds vorig jaar is het Amstelpark uitgeroepen tot monument. Een mooi moment om ons te bezinnen op wat een ecologisch monument kan zijn.
With Anna Torres, Phoebe Marsh (PRM Consultancy) and Marianna van der Zwaag (Oude Kerk)
Through her graduation project XXX:Resexifying Amsterdam’s Red Light District (2022), architect and researcher Anna Torres explores issues of spatial justice, queerness and sex work in urban spaces, with an imaginary proposal to integrate more spaces for sex work in the historical city center. Within her practice Studio Anna Torres based in De Wallen, she explores alternative design and research methods based on community participation with the sex work community, interdisciplinary collaborations and a sensitive, artistic approach.
In this breakout room, we hope to spark an open dialogue about the rapidly changing Red Light District,to discuss the roles played by different stakeholders in its ecosystem and the sensitive approaches we can take to collectively imagine hopeful futures for the city. What role does hope play in these spaces and conversations that sometimes feel saturated, and how can we nurture it? How can we find inventive, creative ways to build upon an existing ecosystem while respecting it,enriching it and preserving its unique character? How can we find ways to sustainably and inclusively implement these findings within real life policies?
Met Sara Mattens, Raul Balai en Ilga Minjon
Samen met CBK Zuidoost zijn Sara Mattens en Raul Balai betrokken bij het ontwikkelen van een visie voor de beoogde toekomstige collectie kunst in de openbare ruimte van het Brasapark. Dit doen ze in opdracht van het gemeentelijke Projectteam Brasapark onderdeel van het gemeentelijke Projectmanagementbureau. Ook de afdeling Kunst van Stadsdeel Zuidoost is betrokken en denkt mee.
Dit recent aangelegde park wordt in tweeën gesplitst door de Gooiseweg. Er wordt nagedacht over het verbinden van deze delen publieke ruimtes met een monumentale loopbrug. Deze grootstedelijke en gedroomde verbinding kan dan tevens drager worden voor semi-permanente kunstwerken én een cultureel programma. Hoe haalbaar is het om zo’n monumentale ingreep daadwerkelijk gerealiseerd te krijgen in een gedifferentieerde bestuurlijke context? Is deze droom, een soort New Yorkse HighLine maar dan in Amsterdam Zuidoost, te groots gedacht?
Daarnaast is Sara betrokken geweest bij de realisatie van twee recent opgeleverde kunstwerken van Iris Kensmil en Jamahl Richters. Deze kunstwerken sluiten aan bij de behoefte van de opdrachtgevers om het park een identiteit te geven die aansluit bij stadsdeel Zuidoost. Hoe belangrijk is context gebonden kunst die aansluit bij de leef- en belevingswereld van publiek voor een samenleving?
With Emily Lee (Framer Framed) and Reza Afisina (ruangrupa)
In his recent practice as a farmer-artist, Peng Zhang turns towards the earth and utilises soil as his canvas. By working the land, he creates patterns, textures and shapes, both with the soil and sprouting vegetables. Zhang creates a landscape, formalised not with paint and brush, but with and within the earth. He looks back at rural traditions, examining the ever-changing nature of the land, while considering farming in a broader social and communal context.
How can we rethink public artworks as an ever-evolving and changing ecosystem, and how can public art - rather than pure aesthetic objects - create environments for dwelling, resting, and sustaining a more healthy cityscape for human and more-than human companions?
Met Sophie van Opstal (Bureau Marineterrein), Naomi Jansen (De Heg en Schietbaan) en Claudia Linders (Stadscuratorium)
Op het Marineterrein, in het hart van de stad, bedenken en testen bedrijven, wetenschappers, creatieven en studenten oplossingen voor stedelijke uitdagingen. Bureau Marineterrein is in deze tijdelijke fase verantwoordelijk voor de programmering op het terrein, het gebruik en beheer van gebouwen, de selectie van de huurders, de communicatie en het beheer van de buitenruimte.
Kunstenaar en buurtbewoner Naomi Jansen ontwikkelde in 2023 De Heg, een voormalige parkeerplek, omgetoverd tot een verborgen podium in het groen voor kunstprojecten en optredens. Daarnaast staat ze aan de start van het project ‘Schietbaan: De echo van de stad’. Dit wordt een nieuwe Artist in Residence-locatie in de voormalige schietbaan op het Marineterrein. Beide initiatieven geven kunstenaars ruimte om te experimenteren met locatie- en/of context-specifieke werken en laagdrempelige ontmoetingen met het publiek.
Tijdens de breakout room zullen we (op deels artistieke wijze) aan de slag gaan met de vraag hoe experimenten rondom stedelijke vraagstukken op een tijdelijk terrein zoals het Marineterrein, ook hun weg in de rest van de stad kunnen vinden. En hoe verbind je de buurt, de betrokken Amsterdammer, en de beleidsmakers/brekers met elkaar?