Leonard van Munster
Kunst is vaak een (stille) vorm van protest. Kunstenaar Leonard van Munster protesteert tegen lege terreinen en vóór kunst in de openbare ruimte.
Van Muster pleit voor meer kunst in de openbare ruimte. Volgens hem werkt de gemeente hier niet goed genoeg aan mee. Op een leegstaand terrein in de Schinkelhaven plaatste hij in 2015 dit huisje. Nail House is geïnspireerd op Chinese bewoners die niet wilden wijken voor het bouwen van een nieuwe snelweg, waardoor de aanleg ervan jaren werd uitgesteld. Het werk heeft een tijd op een lege kavel aan de Brouwersgracht gestaan, tot de kunstenaar het naar dit lege stukje grond op de Weteringschans verplaatste.
De stad breidt steeds meer uit. Gebied wordt opgekocht, ontgind en wijken worden gegentrificeerd. Bewoners hebben vaak niks in te brengen in veranderingen en kunnen last hebben van (uitgestelde) bouwplannen. Tegelijkertijd is het woningtekort nijpend, zijn de huren torenhoog en lijkt het voor velen onmogelijk een huis te kopen. Leegstand en braakliggend terrein zijn de kunstenaar dus een doorn in het oog. In dit huisje wonen bewoners die zich verzetten: Er wordt gewoond en geleefd, en ze vertrekken niet.
Van Munster laat met Nail House zien dat kunst in de openbare ruimte veel doet. Het kleine huisje laat de absurditeit zien van dit braakliggende terrein, op een van de duurste stukken in Amsterdam. Van wie is nou eigenlijk deze grond? En wie heeft er wat over te zeggen?