Rini Hurkmans
Nadat Peter R. de Vries op 6 juli 2021 werd neergeschoten in de Lange Leidsedwarsstraat, en negen dagen later overleed, ging er een schok door Nederland en Amsterdam. Vanuit bewoners kwam er in de tijd na de aanslag veel vraag naar een monument. Het ontwerp van Rini Hurkmans werd door een kunstcommissie, bestaande uit onder andere de familie van de Vries, uit vijf ontwerpen geselecteerd.
De handen zijn rouwende handen, zoals in de Piëta van Michelangelo, waar Maria de hand van een stervende Jezus vasthoudt. Net zo hield een omwonende Peters hand vast nadat hij werd neergeschoten. Maar de twee handen vormen geen letterlijke verwijzing naar dat moment: ze staan ook voor alle vormen van steun, hulp en liefde.
Op de twee handen staat een zin uit de Vries’ afscheidsbrief aan zijn kinderen 'getatoeëerd' in 41 verschillende talen, waaronder in braille: “Blijf wie je bent, houd als het nodig is je rug recht, kom op voor zwakkeren en minderheden, zeg eerlijk wat je vindt en luister naar je rechtvaardigheidsgevoel.”
De familie wilde een benaderbaar beeld. Het is niet op een sokkel geplaatst, en de handen nodigen uit. Zoon Royce de Vries hoopt dat het beeld en de woorden mensen aan het denken zetten: “kan ik misschien de helpende hand aan de ander bieden?”
Monumenten in de openbare ruimte zijn een plek van samenkomen, samen gedenken en soms samen rouwen. Vanuit verschillende bevolkingsgroepen en mensen uit de buurt komt vaak de vraag voor zo’n monument, net zoals hier. Samen erkenning krijgen voor een collectief gevoel door bij een prominent beeld stil te staan, kan helend werken. Vaak maken anderen hetzelfde door als jij, soms is die groep veel groter dan je denkt.
En waar mooier samen te komen om de Vries te gedenken dan op de plek waar alles en iedereen samenkomt, midden in de maatschappij, het Leidseplein.