Terug naar Plattegrond

Gerrit

Ben Zegers

Noord
Thema: Druk op de Stad

De rood-blauwe stoel van Gerrit Rietveld ismisschien wel het bekendste Nederlandse ontworpen zitmeubilair. De typischevormen die Rietveld in zijn ontwerpen laat terugkomen, maken ze zo herkenbaar.Kunstenaar Ben Zegers gebruikt deze herkenbaarheid in de beeldengroep Gerrit,vernoemd naar diezelfde ontwerper. Dertien ‘geraamten’ verbeelden stoelen,tafels en soms wat moeilijker herkenbare objecten.

Zegers vroege werk, waaronder ook de beeldengroep Gerrit, "vervreemdt onderdelen van huisraad, vooral matrassen, maar ook stoelen en tafels, en plaatst ze in de nutteloze en betekenisvolle context van sculptuur”. Ze zijn dan ook - net als de rood-blauwe stoel van Rietveld - niet gemaakt voor maximaal gebruikscomfort. Anders dan hun inspiratie, zijn de geraamten niet uitgevoerd in primaire kleuren, maar inpasteltinten.

Zegers verstoort in zijn kunstwerken de maat van dingen en verandert de identiteit van de objecten die hij afbeeldt. Hij speelt met vorm en inhoud en zoals hij zelf schrijft: "Het zijn altijd beelden die onderweg zijn naar hun bestemming." Ze lijken nog niet helemaal wat ze moeten zijn, zijn ze nog in ontwikkeling, of horen ze zo? 

De serie sculpturen van Zegers is te vinden in De Werf, een kleine woonwijk in Tuindorp Oostzaan voor mensen met een verstandelijke beperking. In de wijk wonen volwassenen in woongroepen onder begeleiding en er is een dagbesteding. De kunstwerken zijn opvallend, groot en herkenbaar. Voor de bewoners een welkome en gezellige toevoeging aan hun omgeving. Het wijkje is ook toegankelijk voor niet-bewoners, maar voelt als een geïsoleerde buurt. De uitvergrote en geabstraheerde meubels geven je als bezoeker een gevoel van huiselijkheid. En openen de spreekwoordelijke deuren van De Werf.